Sedan 2013 har vi på Frost Production i Mora haft förmånen att vara en nyckelpartner i utvecklingen av det svenska elvägsprojektet, initierat av EVIAS. Vårt uppdrag har omfattat tillverkning, montering och installation av flera generationer av elskenor – ett arbete där traditionellt hantverk mött modern innovation.
Från komposit till betong – en teknisk utvecklingsresa
Vårt första uppdrag var att tillverka gjutformar och svetsa 12 meter långa stålskenor, inklusive olika komponenter. 2016 monterades skenorna som ett första test i glasfiber, men året därpå togs ett avgörande beslut: skenorna skulle gjutas i betong. Detta blev startskottet för en omfattande insats där vi tillverkade och monterade ca 200 skenor, 12 meter långa och ca 600 kg tunga, för en 2 000 meter lång teststräcka mellan Arlanda och PostNords terminal.

Från Mora till Frankrike
Effektivisering i större skala
Den sista installationen krävde ett rationellt arbetssätt och noggrann logistik. Vi deltog både i utvecklingen av skenan och i själva installationen i vägbanan. När teststräckan invigdes och presenterades hos Training Partner var vi stolta över att ha bidragit hela vägen – från produktion till färdig infrastruktur.
Underhåll och problemlösning
Efter värmeböljan sommaren 2018 hjälpte vi även till med reparationer av skenorna och tätning av skarvar. Med vår lokala expertis och problemlösande kultur var vi en självklar aktör även i efterarbetet.
Internationell uppmärksamhet – från Mora till Frankrike
2024 tog projektet fart på nytt – denna gång i Frankrike, där intresset för elvägsteknik växte. De skenor som tidigare använts vid Arlanda togs fram, och vi fick återigen ansvar för att renovera och återställa dem till sitt ursprungliga skick. Efter restaurering skickades skenorna vidare söderut – där de idag ligger nedlagda och fungerar som en del av nästa steg i utvecklingen av hållbar vägtrafik.
